dijous, 27 de desembre del 2012

Feliç any nou !

Dissabte 5 de Gener de 2013
a les 3 de la tarda
 la mesa de la nostra associació et convida
a compartir la Coca dels Reis
i a participar a l’
Assemblea General Extraordinària
Sala de les festes del Voló

Ordre del dia

Balanç moral , vida de l’Escola de Català
Balanç financer
Elecció del consell d’administració i de la mesa
Projectes
Precs i preguntes

La teva presència és molt important per la vida de l’associació.

dilluns, 24 de desembre del 2012

Pessebre de Pals 23 de desembre del 2012

Desprès del sopar de Nadal del dimecres 12 de desembre, hem acabat l’any 2012 per una sortida a Pals.
 Vam fer una primera parada per  visitar l’encisador poble medieval de  Peratallada.

A les 6 de la tarda erem a punt i esperavem que s’obressin les portes del  espectacle. Molts palsencs i palsenques treballaven des de fa molts dies per presentar aquest  Pessebre Vivent.

Les diferents escenes com « L’espardenyer », « El fuster », « Els pescadors »…. eren presentades a dintre del recinte medieval de Pals. El poble és molt bonic i restaurat amb molta cura.

Vam acabar aquesta diada compartint un sopar a « Ca la Teresa ». L’amo del restaurant ens va fer una simpàtica  animació.

dilluns, 17 de desembre del 2012

La Sardana

És una dansa original per la seva estructura coreogràfica i el suport musical. Va néixer a l’entorn mediterrani.
Des del segle XVI els catalans ballaven la sardana curta i el « contrapàs » (els homes). Els passos curts i llargs que s’ assemblen molt als passos de la sardana actual.
A l’origen « curta » , la sardana s’ha transformat a la meitat del segle XIX ,en « sardana llarga » tal com la podem admirar avui a les ciutats i pobles de Catalunya Nord i Sud. (sota la impulsió d’un músic figuerenc, Pep Ventura).
Normalment, la sardana, la ballem en rotllana tancada tot alternant una noia i un noi. (la noia a la dreta del noi) És compon de pas curts (braços a baix) i llargs ( braços a dalt). Per adaptar-se a la música, aquests passos són comptats i repartits. Un ballador se’n cuida.
És una dansa popular i viva. La ballem vestits de cada dia. Però hi ha també concursos i exhibicions de sardanes .

diumenge, 16 de desembre del 2012

Composició de la sardana

10 tirades  (estil Empordanés sardanes senares o imparelles)

Flabiol sol : té per objecte d’avisar els dansaires
Els dansaires han de començar a comptar. Cal fer molta orella a la música.

Dues tirades de curts : es  ballen seguides, serveixen només per a comptar i acaben sempre amb un dos.

Dues tirades de llargs : es ballen seguides, també serveixen per a comptar i acaben amb un dos.

Les tercera i quarta tirades de curts comencen cap a la part contrària d’on ha acabat l’anterior, acabant-se  amb un tres.

La tercera tirada de llargs comença cap a la part contrària d’on s’ha acabat l’anterior i pot acabar a la dreta o esquerra amb la repartició la més curta.

La quarta de llargs comença cap a la part contrària i acaba forçosament cap a l’esquerra .

Contrapunt  flabiol

La cinquena tirada de llargs comença i acaba cap a l’esquerra.

Contrapunt  flabiol

La sisena tirada de llargs comença i acaba cap a l’esquerra

dissabte, 15 de desembre del 2012

Estructura i repartició

Sardana
estil Empordanès

peu esquerre

2    parats

2    parats

curts
Sovint comencem a ballar aqui
3     parats

3     parats

s'acaba amb
la repartició la més curta

peu esquerre, contrapunt

2 curts + un tres
(2+2+3)

Vocabulari de la sardana

Aplec de sardanes : festa dedicada a la sardana on diverses cobles toquen alternativement per fer ballar els sardanistes. Journée de fête de la sardane où plusieurs cobles jouent en alternance.

Cobla : conjunt intrumental. Avui dia d’onze músics que interpreten sardanes o danses catalanes.Ensemble instrumental aujourd’hui composé de 11 musiciens qui interprètent des sardanes ou des danses catalanes.
Ballada : és una trobada de sardanistes amb una sola cobla que toca 6 sardanes. Rencontre sardaniste où 6 sardanes sont jouées.

Compàs : ritme o també mesure d’una sardana. Rythme ou mesure.

Foment : associació de sardanistes dins un poble que organitza cursos, ballades o aplecs. Els foments de Catalunya Nord fan part de la federació sardanista del Roselló. Association de sardanistes qui organise des cours de sardane, des « ballades », des « aplecs ». Les foments de Catalogne Nord font partie de la federació sardaniste del Roselló.

Sardana curta : sardana antiga que es tocava i es ballava abans de la reforma de Pep Ventura. Ancienne sardane que l’on jouait et dansait avant la réforme de Pep Ventura.

Sardana de conjunt : dins un aplec, totes les cobles juntes toquen la mateixa sardana. Lors d’un aplec , sardana interprétée par l’ensemble des cobles présentes.

Sardana de germanor : a la fi d’un concurs, d’una ballada… sardana ballada per totes les colles, o per tothom. A la fin d’un concours, d’un ballada, sardane dansée par toutes les équipes, par tout le monde.

Tirada : part d’una sardana. Una sardana té 10 tirades (2curts/2llargs/2curts/2llargs/1llarg/1llarg)

dijous, 13 de desembre del 2012

La Sardana

« La sardana és dansa, himne i cancó »
 Enric Morera

« Cette danse si remarquable devrait être connue des autres nations »

«  La sardana és la dansa més bella
de totes les danses que es fan i es desfan;
és la mòbil magnífica anella
que amb pausa i amb mida va lenta oscil.lant. »
Joan Maragall

diumenge, 9 de desembre del 2012

Te necessitem per fer viure la cultura catalana, vine a l’escola de català del Voló

diumenge, 14 d’octubre del 2012

Tossa de Mar 14 d'octubre del 2012

Tossa és una de les viles més emblemàtiques de la Costa Brava.Poques viles marineres tenen el bosc arran de mar. A Tossa la presència de l'home, la trobem des de temps ben reculats. Des de la prehistòria fins avui dia. Tossa té un recinte fortificat del segle XII.

dilluns, 18 de juny del 2012

diumenge, 25 de març del 2012